שדרות יצחק רבין 18, עפולה

הזרקות אווסטין תוך עיניות

במצבים של מחלות רשתית הגורמות לפגיעה בראיה ניתן להציע טיפול של הזרקת אווסטין תוך עינית.

הטיפול יכול לעצור את התדרדרות הראיה ואפילו לשפרה.
הזרקות תוך עיניות יכולות להוות טיפול במקרים של מחלות רשתית הגורמות לירידה בראיה: ניוון מרכז הראיה של הגיל המבוגר (AMD) סוכרת, חסימות ורידיות, בצקת במרכז הראיה ועוד. ההזרקות ניתנות גם במקרים של דימום בזגוגית בחלל העין, על רקע של סוכרת או סיבות אחרות. הטיפול עוצר את ההתדרדרות בראיה אצל כ90% מהמטופלים ויכול אפילו לשפר את הראיה בכ30-60% מהמטופלים, תלוי במחלה הבסיסית.

מהי הזרקה תוך עינית?

בהזרקה תוך עינית מחדירים באמצעות מזרק ומחט תרופה לחלל העין (הזגוגית) במטרה לטפל עם ריכוז גבוה של תרופה באזור הרשתית. זוהי פעולה שכיחה שמבוצעת במסגרת מרפאת עיניים. התהליך מבוצע בהרדמה מקומית של אזור ההזרקה באמצעות טיפות אלחוש. טרם ההזרקה מנקים את אזור ההזרקה באמצעות חומר חיטוי מבוסס יוד.
ייתכן והזריקה תלווה באי נוחות קלה אך הפעולה הינה כמעט ללא תופעות לוואי גופניות ועוברת לרוב ללא קושי.

מהו אווסטין?

אווסטין היא תרופה שמכילה נוגדן להורמון Vascular Endothelial Growth Factor (VEGF)
הורמון זה אחראי לצמיחת כלי דם חדשים באיברים שונים בגוף האדם, ביניהם העיניים. כלי דם אלו לרוב אינם תקינים ועלולים לגרום נזק לאיברים בהם הם צומחים.
הנוגדן שנמצא באווסטין נקשר להורמון VEGF, מעכב את פעולתו ובכך מונע את צמיחת כלי הדם החדשים ואת הנזק שעלול להגרם בעקבותיהם.
תרופות נוגדות VEGF כדוגמת אווסטין חוללו מהפכה של ממש בטיפול במחלות עיניים שונות הפוגעות ברשתית. האווסטין לא רק יכולה לבלום את התפתחות המחלה אלא גם מצליחה בחלק מהמקרים להביא לשיפור בראייה במטופלים.

כיצד מתבצעת ההזרקה?

ההזרקה מתבצעת באמצעות מחט קטנה מאוד אשר מוחדרת לתוך חלל העין דרך לובן העין.
התהליך נמשך שניות בודדות תחת אלחוש מקומי ולרוב המטופלים אינו מכאיב, לעיתים מרגישים את הדקירה.
כל תהליך ההזרקה , כולל את הכנת העין לזריקה ואת ההזרקה עצמה – נמשך בין 5 ל־10 דקות. לאחר שליפת המחט מטופטפות טיפות אנטיביוטיקה לעין המוזרקת. אין צורך בתפרים, שכן פצע הדקירה נאטם בעצמו.

כמה זריקות אווסטין נהוג לתת?

הטיפול במחלות העיניים בהן מטפלים באמצעות זריקות אווסטין כולל בדרך כלל מספר הזרקות הניתנות במרווחים של בין ארבעה לשישה שבועות.
את מספר ההזרקות הנדרש יקבע רופא העיניים המטפל לפי התגובה של העין לטיפול. הערכת התגובה מתבססת על בדיקה של חדות הראייה, על בדיקת העיניים ועל צילומים חוזרים של הרשתית.

הם יש תופעות לוואי לאחר ההזרקה?

בחלק מהמקרים יכולה להיות תחושת צריבה או תחושה של גוף זר או "חול" בעין. ייתכן גם דימום קל בלחמית, פגיעה בקרנית הגורמת לכאב ואי נוחות או הופעת מעין "נקודה שחורה" בשדה הראיה. כל אלה תופעות החולפות בדרך כלל מעצמן, לאחר מספר ימים. לעיתים נדרש טיפול במשחה או בטיפות.
תופעת לוואי חמורות מהן הן נדירות ביותר יכולות לכלול: זיהום תוך עיני או תגובה דלקתית שאינה זיהום, פגיעה בעדשת העין או דימום בחלל העין.
כל תופעת לוואי הכוללת טשטוש ראיה משמעותי ו/או כאבים חזקים דורשים פניה לרופא המטפל בהקדם.

מהן ההגבלות לאחר קבלת הזריקה?

חשוב להקפיד לשמור על ניקיון העין במשך השבוע הראשון אחרי ההזרקה ולהימנע מחשיפת העין ללכלוך, למים לא נקיים (בריכת שחיה/ים) לאבק או לגופים זרים.
ניתן לחזור לשגרת העבודה שעות בודדות לאחר ההזרקה לעין, אלא אם העבודה כרוכה בסכנה לזיהום העין (למשל עבודות בניין)

נבחרת הרופאים של מדיקה RMC

זימון תור

הזינו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם

ברוכים הבאים לרשת medica מרכזים רפואיים

medica רפואה ברמה של 5 כוכבים הינה רשת מרכזים רפואיים מתקדמת בפריסה ארצית:

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​