שדרות יצחק רבין 18, עפולה

נוזלים באוזניים – האבחון ודרכי הטיפול

דלקת נסיובית של האוזניים בילדים, או מה שנהוג לכנות כנוזלים באוזניים, היא תופעה מאוד נפוצה בילדים עד גיל 4-5 שנים. 
מדובר בתהליך של הצטברות נוזלים באוזניים שלא תמיד מאובחנת בזמן, כיוון שהתסמינים אינם תמיד משמעותיים ולעיתים לא משייכים אותם לבעיית אוזניים.

אנו יודעים שבגילאים אלה הילדים סובלים מדלקות אוזניים חריפות וחוזרות ונזקקים לטיפולים חוזרים באנטיביוטיקה. אחרי כל דלקת חריפה נשאר נוזל באוזן התיכונה, שלרוב נעלם אך לעיתים לא. זוהי אומנם הסיבה העיקרית להצטברות נוזלים באוזניים, אך לא היחידה. בחלק לא קטן מהמקרים יש הפרעה בתפקוד החצוצרה (צינור האוורור של האוזן מכיוון האף), אשר גורמת לפגיעה קשה בתהליך אוורור האוזן התיכונה, ובהמשך להצטברות נוזלים ואפילו לפגיעה במבנה התופית.

תסמינים עיקריים

ירידת שמיעה ואיחור בהתפתחות השפה הם שני התסמינים העיקריים במקרים של הצטברות נוזלים באוזניים. כאן אנחנו נתקלים בלא מעט מקרים של טעות באבחנה. אסור לנו לזלזל בתופעות אלה ולהתייחס אליהן כחוסר רצון של הילד לשמוע, לשתף פעולה או לדבר כי הוא "מפונק" ורוצה תשומת לב. ברגע שאנחנו, או מישהו אחר, מעירים על כך שהילד לא שומע טוב ולא משתתף בפעילות בגן, עלינו לבדוק את האוזניים ולוודא שאין לו נוזלים, ולאחר מכן לבצע בדיקת שמיעה בכדי לקבוע האם באמת הוא לא שומע. גם כך, כאשר יש לנו רושם של עיכוב בהתפתחות השפה, בטרם נתחיל טיפול אצל קלינאית תקשורת, אנו חייבים לשלול ליקוי שמיעה על רקע נוזלים באוזניים.

שיטת האבחון

אבחון של נוזלים באוזניים מתבצע על ידי בדיקה פשוטה של האוזניים, ועדיף בעזרת מיקרוסקופ. כך ניתן לראות שהאוויר באוזן התיכונה הוחלף על ידי נוזל בדרגת סמיכות משתנה, תלוי כמה זמן הוא שם. ברוב המקרים כשהנוזל שקוף המצב קל יחסית, אך ברגע שהנוזל נשאר לחודשים רבים הוא הופך לסמיך ואז הבעיה קשה יותר והפיתרון קצת יותר מורכב. כאשר מאובחן נוזל באוזניים הילד מופנה לבדיקת שמיעה, שבה, בד"כ, מגלים ליקוי שמיעה הולכתי בדרגת חומרה שונה ושמיעה עצבית תקינה. משמעות הדבר שזהו ליקוי שמיעה הפיך, ברגע שהוא מטופל נכון.

הטיפול

כאן אני מבקש לחדד נקודה מאוד חשובה. נכון להיום אין תרופה שתייבש את הנוזלים באוזניים. הרופאים לא צריכים לגמגם ולהסתיר את האמת הזו מההורים. אין טעם וזה לא נכון לתת תרופות או טיפות אוזניים בכדי לייבש את הנוזלים. זה לא יקרה. הנזולים הללו נעלמים בשתי דרכים: או שהגוף יספוג אותם, או שאנחנו ננקז אותם ונעזור לאוורר את האוזן על ידי כפתורים. לעיתים דרושים טיפולים נוספים כמו כריתת שקד שלישי, אם הוא מוגדל, או טיפול בתהליכים של אלרגיה שיכולים לתרום את חלקם בהתפתחות הנוזלים באוזניים.

ד"ר סלים מזאוי 

הכותב הוא מנהל היחידה לכירורגיית ראש וצוואר במערך לאף, אוזן, גרון, ניתוחי ראש צוואר, פה ולסתות, במרכז הרפואי תל אביב ע”ש סוראסקי (איכילוב). מקבל מטופלים ומבצע ניתוחים במרכז הרפואי RMC מדיקה RMC שבמתחם פרנדלי עמק סנטר | במרכז RMC חדרי ניתוח חדישים ומשוכללים והוא עובד בהסדר עם קופות החולים, הביטוחים המשלימים וחברות הביטוח | rmc-md.co.il | *2323

אין לתת תרופות סתם ויש לטפל בצורה נכונה, גם אם זה דורש ניתוח כפתורים בכדי למנוע סיבוכים אפשריים, הן בתופית והן בעצמות השמע.
ד"ר סלים מזאוי

מאמרים דומים

מאמרים נוספים שנכתבו ע”י ד"ר סלים מזאוי​

מומחים אף אוזן גרון

זימון תור

הזינו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם

ברוכים הבאים לרשת medica מרכזים רפואיים

medica רפואה ברמה של 5 כוכבים הינה רשת מרכזים רפואיים מתקדמת בפריסה ארצית:

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​