שדרות יצחק רבין 18, עפולה

בעיות בכלי הדם – על הגורמים ודרכי הטיפול

טרשת עורקים היא אחת ה”מגפות” של הזמנים המודרניים. לסובלים ממחלה זו יש הצירויות בעורקים – כלי הדם המובילים דם אל איברי הגוף. במצבים מתקדמים יכולה ההפרעה בזרימת הדם לגרום לנזק משמעותי ולעיתים בלתי הפיך לאיברים ולסכנת חיים ממשית. הנזקים האפשריים: במקרה של הלב – התקף לב, ברגליים – קושי בהליכה עד סכנה לאבדן גפה במקרים קיצוניים, בעורקי הצוואר (קרוטיס) – אירוע מוחי, בעורקי מערכת העיכול – כאבי בטן, ירידה במשקל ושלשולים, בעורקי הכליות – יתר לחץ דם שלא מגיב לטיפול תרופתי. 

גורמי הסיכון המוכרים ביותר להתפתחות טרשת עורקים הם: יתר לחץ דם, סכרת, הפרעת שומנים, עישון ורקע משפחתי. אין הכרח שכל גורמי הסיכון יהיו קיימים כדי שתתפתח טרשת עורקים. לעיתים יש רק גורם סיכון אחד והוא יכול להיות רקע משפחתי בלבד! הטיפול בנזקי טרשת עורקים הוא הדבר העיקרי בו עוסק כירורג כלי דם, המטפל בכל עורקי הגוף למעט הלבביים והתוך מוחיים. הטיפול בטרשת עורקים הוא טיפול מניעתי שמטרתו איזון גורמי הסיכון ובמצבים מסוימים – החלטה על טיפול פולשני. הטיפול יכול להיות צנתורי, ניתוחי או שילוב של השניים. לעיתים הטיפול הכי טוב הוא שמרני – כלומר מעקב. ההחלטה על סוג הטיפול האידיאלי לכל חולה היא דבר מורכב אשר צריך לקחת בחשבון משתנים רבים כגון: מידת חומרת המחלה והפגיעה באיכות חיים, מחלות רקע של המטופל ומצבו התפקודי, היקף המחלה הטרשתית ומידת הפגיעה באברי הגוף ועוד. עיבוד כל הנתונים לצורך קבלת החלטה מושכלת, כזו שתביא לתועלת מירבית ותקטין את סיכויי הנזק למינימום, היא עבודתו של כירורג כלי דם. גילוי נאות: לא תמיד מצליחים!! המוטו שלי: לקוות לטוב ביותר אך להיות ערוך לגרוע ביותר.

דגשים חשובים לאוכלוסיות מיוחדות בהקשר של בעיות כלי דם

*מעשנים: העישון הוא אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר בהתהוות בעיות כלי דם – טרשת עורקים, מפרצת (ראו בהמשך) ועוד. הטיפולים הפולשניים בנזקי מחלות כלי דם הם מורכבים וקשים וללא נטרול גורמי הסיכון, סיכויי חזרת המחלה משמעותיים ביותר. חולה עם בעיות כלי דם שממשיך לעשן גוזר את דינו במו ידיו!!!

*חולי סכרת: חייבים לשמור מכל משמר על כפות הרגליים ולהימנע מחבלות אשר יגרמו לפצעים. פצע קשה ריפוי הוא נורה אדומה אשר מעידה על צורך בהערכת כלי הדם ברגליים.

*טרשת העורקים קיימת בו זמנית במספר מקומות בגוף. לא תמיד יש לכך ביטוי בתלונות ספציפיות, וההחלטה על צורך בבירור מקיף תלויה בגורמים רבים. לדוגמא: בחולה עם מחלת לב אשר עבר התקף לב ובעקבותיו צנתור או ניתוח מעקפים, יש לוודא מה מצב עורקי הצוואר (קרוטיס) כדי לראות אם אין שם מחלה משמעותית אשר טרם באה לידי ביטוי, ואשר עדיף שתטופל באופן מניעתי.

*מפרצת של אבי העורקים – אנוריזמה (אשר גרמה למותם של שני האיינשטיינים המפורסמים – אלברט ואריק) קשורה אף היא לטרשת עורקים ויש לבצע בדיקות סקר באוכלוסיות מסוימות.

מחלות ורידים

תחום עיסוק משמעותי נוסף של כירורג כלי דם הוא בעיות ורידים. ישנן שתי מערכות ורידים – עמוקה ושטחית. בכל אחת מהן יכולות להיות בעיות. נתמקד בבעיות הורידים השטחיים: בעיית ורידים היא תופעה נפוצה בנשים במיוחד אך לא רק, בעיקר בגיל הפוריות, כאשר בזמן המחזור החודשי והריונות הבעיה באה לידי ביטוי בצורה חמורה אף יותר. בוורידים יש שסתומים חד כיווניים אשר מטרתם להזרים את הדם בכוון אחד – מלמטה למעלה בניגוד לכוח המשיכה. שסתומים אלה יכולים להיפגע ואז חלק מהדם נשאר ברגליים. אז מתרחשת תופעת הורידים הבולטים ועולות תלונות של כבדות, אי נוחות, לעיתים גרד והתכווצויות. בנוסף קיימת גם ההפרעה האסתטית. לעיתים התלונות הן על רקע הפרעה אסתטית בלבד, לפעמים הפרעה תפקודית ולפעמים שתי התלונות גם יחד. ישנן מספר אפשרויות טיפול בוורידי הרגליים. גם כאן תפקידו של כירורג כלי דם להתאים למטופל את הטיפול המיטבי – יהיה זה טיפול שמרני או פולשני.

ד”ר אסף לבנון

הכותב הוא כירורג כלי דם בכיר העובד במרכז הרפואי הפרטי החדש RMC חדרי ניתוח חדישים ומשוכללים והוא עובד בהסדר עם קופות החולים, הביטוחים המשלימים וחברות הביטוח *2323 | rmc-md.co.il

ישנן מספר אפשרויות טיפול בוורידי הרגליים. גם כאן תפקידו של כירורג כלי דם להתאים למטופל את הטיפול המיטבי - יהיה זה טיפול שמרני או פולשני.
ד"ר אסף לבנון

זימון תור

הזינו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם

ברוכים הבאים לרשת medica מרכזים רפואיים

medica רפואה ברמה של 5 כוכבים הינה רשת מרכזים רפואיים מתקדמת בפריסה ארצית:

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​